mandag 19. desember 2011

Pannebånd

Pannebånd høres kjedelig ut. Praktisk og teit.
Men må det være slik? Pannebånd kan varieres i det uendelige! Smale, brede, tøffe, kule, barnslige, feminine, enkle, røffe, osv osv osv osv
Det finnes nesten like mange forskjellige pannebånd som menneskene som eier dem!

Det viktigste for meg når jeg lager et pannebånd er:
  • Skikkelig kvalitetsgarn
  • Kløfritt
  • Ekte materialer
  • God passform som passer de fleste


Alle mine pannebånd er heklet med dobbelt garn som inneholder en eller annen form for ull. Grunnen til at jeg hekler dobbelt er at det skal isolere mest mulig rundt ørene. Jeg liker å hekle dem i ett stykke. På den måten slipper vi en ubehagelig skjøt, og fasongen holder seg penere lengre. Båndet blir også mer elastisk.
Når man bruker garn av kunstfiber eks akryl, får man et pannebånd som er helt kløfritt. MEN det mister form fasongen og er iskaldt på ørene! Særlig hvis det blir vått.
Billig ull er egentlig mye det samme, og i tillegg klør det.

Min løsning på dette er å kjøpe litt dyrere garn, gjerne blanding av bomull og merinoull, alpakkaull eller angora..
Prisen på mine pannebånd gjenspeiler kvaliteten på garnet: Dyrere og finere garn gir en høyere pris, men også et penere og mer holdbart pannebånd.






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar