søndag 1. januar 2012

Nostalgisk skattejakt i Røldal


Jeg har vært så heldig å få besøke hytten til min gode venninne i Røldal. Hytten har vært i hennes familie i mange år og etter min mening en hytte full av historie og tradisjoner. Slik skal hytter være!
Nå skal det sies at de har innlagt vann, strøm, toalett og oppvaskemaskin, men likevel en hytte tro mot den norske folkesjelen.
Så enkelt, så fantastisk:)


Vakker mugge

Flotte treskjæringer og rosemalte fat oppunder takmønet

Flott detalj på uret på veggen



Jeg klarte ikke å la være å ta bilder av de nydelige detaljene i interiøret:)

Det beste er jo motsetningene i å høre på musikk på IPod, se på flatskjerm tv og surfe på nettet mens man er omringet av historie i hver krinkelkrok. 1950 møter 2012 i en skjønn forening. Jeg blir lykkelig!

Nå gleder jeg meg allerede til loppis sesongen starter etter påske. Hvis man ikke er så heldig å slike flotte gjenstander i familien, kan man nemlig gjøre et varp på loppis eller i bruktbutikker. Epla har også en egen  avdeling som lar deg gå på skattejakt online.

En god ide er å spørre din gamle tante eller bestemor om du kan få lage kopier av familebilder og få dem innrammet. Slik kan du selv få en slik flott familievegg!
Flere fotografer lager slike kopier "på gamle måten"men med ny teknologi, hvor de faktisk oppnår et bedre foto enn orginalene:)

En annen ide er å ta en tur på loft og kjeller i familien. Mye flotte skatter ligger å støver ned og bare lengter etter å bli satt pris på:)
Bare fantasien setter grenser!


Vi tok en lang trasketur i bygden på nyttårsaften (inkludert et svært hyggelig pit-stop med cider fra Hardanger), og tok masse bilder av den flotte vinterdagen.
Enda finere var det i dag etter et solid snøfall på årets første dag:)








Flott ikke sant?
Jeg er helt bergtatt:)




4 kommentarer:

  1. Hei på deg snuppa=)!!
    Visste ikke at du blogget!! Så gøy da!! Og epla butikken din er flott, steike du er dyktig=). Takk for hyggelig kommentar, den setter jeg pris på=)!! Ja, håper vi sees snart=)!

    Riktig godt nyttår til deg og dine=)!
    Klemmer!

    SvarSlett
  2. Jeg er skikkelig bloggejomfru, så ikke det store enda:) Kjekt at du liker butikken! Koser meg jeg:) Og gratulerer som mitt første medlem! Premien er hjemmebakte hundekjeks neste gang vi treffes:)
    Tuddelu!

    SvarSlett
  3. Jeg legger deg i blogglisten min og så linker jeg eplabutikken din i listen min med nettbutikker=). Håper det er greit;)? Jeg vet om en som blir glad for kjeks;)!!

    Klemmer!

    SvarSlett
  4. Tusen takk:) Setter stor pris på det!

    SvarSlett